معرفي رفتار   
در حدود 20 ماهگي (کمي زودتر يا کمي ديرتر)، متوجه رفتارهايي مانند هل دادن، مشت زدن و لگد زدن در کودک خواهيد شد.



اين رفتارها معمولا زماني اتفاق مي افتند که اوضاع آن طور که کودک توقع دارد، پيش نمي رود.  
  
 علت رفتار   
رفتار بي ادبانه کودک نوپاي شما در اين مرحله از رشد کاملا طبيعي و نرمال است. کودک در اين مرحله شروع به اثبات استقلال خود مي کند.



اين نوع رفتار تنها روشي است که کودک براي مقابله با سرخوردگي مي شناسد.



علاوه بر اين، کنترل ضعيف تکانه اي، ناتواني در پيش بيني عواقب اعمالي که انجام مي دهد و کنجکاوي در مورد علت و معلول از دلايل ديگري هستند که آتش جنگ را شعله ور مي کنند.  


 


آنچه بايد بدانيد   
صرف نظر از اينکه رفتار کودک چگونه به نظر مي رسد، اين رفتار پرخاشگرانه از روي بدخواهي کودک نيست. کودکان نوپا به طور کلي در مورد احساسات و عواطف ديگران ناآگاه هستند، آنها راه بهتري نمي شناسند.



با اين حال به محض اينکه احساس کرديد رفتار پرخاشگرانه کودک شدت يافته است، حتما با پزشک کودک م کنيد. 


علت پرخاشگري کودکان,پرخاشگري کودک


در حدود 20 ماهگي، متوجه رفتارهايي مانند هل دادن، مشت زدن و لگد زدن در کودک خواهيد شد


  
برخورد مناسب   
دفعه بعدي که کودک همبازي اش را با مشت يا لگد زد، اقدامات زير را انجام دهيد:



در قدم اول از سلامت قرباني اطمينان حاصل کنيد و اگر لازم است او را در آغوش بگيريد و نوازش کنيد. در قدم بعدي، کودک را به گوشه اي ببريد و به طور مختصر برايش توضيح دهيد که رفتارش اشتباه بوده است. با صداي آرام اما محکم و جدي به کودک بگوييد: «وقتي دوستت را مي زني، او دردش مي گيرد، به همين خاطر ما نبايد هيچ کس را بزنيم.»



به کودک هشدار دهيد که در صورت تکرار رفتارش بايد انتظار عواقب آن را داشته باشد و در صورت تکرار رفتار توسط کودک، حتما به آنچه گفته ايد، عمل کنيد. همراه کودک مشغول انجام فعاليت ديگري مانند درست کردن کاردستي يا يک ميان وعده ساده شويد.


 


جلوگيري از رفتار   
به رفتارهاي خوب با جايزه، لبخند و يا آغوش پاداش دهيد.



اگر کودک فقط زماني که رفتار بدي انجام مي دهد، توجه شما را جلب کند، هيچ انگيزه اي براي تغيير نخواهد داشت.



احساسات کودک را در قالب کلمات بيان کنيد.



کودک را متوجه اين موضوع کنيد



در حالي که آسيب رساندن و زدن ديگران قابل قبول نيست اما تجربه احساسات و عواطف شديد مانند خشم و عصبانيت، سرخوردگي و نااميدي، يا ناراحتي اشکالي ندارد.



مي توانيد به کودک بگوييد: «مي دانم از اينکه نمي تواني با قطار بازي کني، عصباني هستي. عصباني بودن هيچ اشکالي ندارد اما زدن ديگران قابل قبول نيست.»



انرژي مضاعف کودک را به سمت فعاليت هاي بي خطر مانند رقصيدن با موسيقي شاد، دويدن و بازي کردن در فضاي باز هدايت کنيد. حتما پيش از اينکه کودک بخواهد با همسالانش بازي کنيد از اينکه خوب خوابيده و غذا خورده است، اطمينان حاصل کنيد و اگر در طول بازي متوجه نشانه هاي خستگي در کودک شديد، او را از بازي خارج کنيد.


 


نکته:


حتي کودکان نوپايي که از نظر اجتماعي بسيار سازگار هستند هم ممکن است در صورت خستگي يا گرسنگي کنترل خودشان را از دست بدهند. الگوي خوبي براي کودک باشيد و به او نشان دهيد چگونه ناسازگاري ها را با استفاده از کلمات و سازش و مسامحه حل و فصل مي کنيد.



مهمترين نکته اي که هيچگاه نبايد آن را از ياد ببريد اين است که به هيچ عنوان کودک را نزنيد



 چگونه مي توانيد انتظار داشته باشيد کودک ياد بگيريد که زدن بد است در حالي که خودتان اين کار را انجام مي دهيد؟      


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : کودک ,کنيد ,رفتار ,بازي ,دهيد ,اينکه ,ديگران قابل ,صورت تکرار ,قابل قبول ,قبول نيست ,اشکالي ندارد ,متوجه رفتارهايي مانند
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Francisco دست نوشته های جلال شاکری فرکتال ترنج خبر تازه مجله دلتا کیشتور لایسنس نود 32 | یوزرنیم و پسورد نود 32 | آپدیت نود 32 | آفلاین و آنلاین مرگ ابدی جراح زانو و لگن در شیراز | متخصص ارتوپد خوب در شیراز محفل ادبی فیض